Leren (voor)lezen

Vlaamse kinderen en jongeren houden niet alleen niet van lezen, ze zijn er ook niet goed meer in. Dat blijkt keer op keer uit nationale en internationale onderwijsonderzoeken. Ze lezen amper nog boeken, hun leesvaardigheid gaat achteruit en ze scoren doorgaans niet al te goed op het vlak van begrijpend lezen. Heel wat leerkrachten en ouders worden daar een beetje wanhopig van. Wat ze ook proberen, ze krijgen hun klas of kroost niet aan het lezen. 

Wil je ontdekken hoe je je eigen liefde voor boeken op je kinderen of leerlingen overbrengt? Of wat de beste manier is om scholieren literaire klassiekers te leren kennen? En of je ergens kunt leren voorlezen?

In de strijd tegen de tanende leesvaardigheid bij onze kinderen en jongeren, ontwikkelde de KANTL een voorleesmethode en makkelijk te gebruiken leermiddelen op basis van 4 klassiekers uit onze Nederlandstalige literatuur. Die kunnen ingezet worden in de klas of daarbuiten.

Aan de slag met literaire werken

Ga in de klas aan de slag met klassiekers uit de Nederlandstalige literatuur! Ontdek hier vernieuwende en toegankelijke leermiddelen die specifiek ontwikkeld zijn om het interactief voorlezen van rijke teksten in de klas te stimuleren.

Hoe je met de leermiddelen aan de slag kan, lees je in onze inspiratiegids. De Voorleeskunstenaar helpt je met praktische tips op weg om samen met je klas verhalen (voor) te lezen.

Meer over dit project

Videotips van de voorleeskunstenaar

Ontketen met de Voorleeskunstenaar de voorlezer in jezelf. Samen met professioneel vertelster Evi Rosiers duiken we in de vele details die van een matige voorlezer een geweldig voorlezer kunnen maken.

In samenwerking met de KANTL